PODSUMOWANIE
PROJEKTÓW W ROKU 2018
Nasi
podopieczni mogli aktywnie uczestniczyć w dwuletnim projekcie „Po Jasnej Stronie Życia”, który został
dofinansowany przez Urząd Miasta. Dzięki życzliwości Starosty Śremskiego – Pana
Zenona Jahnsa zajęcia odbywały się w salce
Warsztatów Terapii Zajęciowej w Śremie. „Po Jasnej Stronie Życia” to
projekt oparty na założeniach terapii SI, czyli integracji sensorycznej -
jednej z najnowocześniejszych i skutecznych metod stosowanych w terapii dzieci
i młodzieży, u których obserwuje się trudności w zakresie:
·
umiejętności
ruchowych (słaba koordynacja ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymaniem
równowagi);
·
problemów
emocjonalnych (nadmierna wrażliwość, nerwowość, kłopoty z koncentracją uwagi);
·
opóźnionego
rozwoju mowy;
·
opanowywania
umiejętności szkolnych (problemy dysleksji, dysgrafii, dysortografii, kłopoty z
zapamiętywaniem i motywacją do uczenia się);
·
nadpobudliwości
psychoruchowej (ADHD, ADD);
·
nadwrażliwości
lub zbyt małej wrażliwości na różne bodźce sensoryczne;
·
nadwrażliwości
na ruch (negatywna reakcja na ruch, niepewność grawitacyjna, choroba
lokomocyjna).
Terapia w metodzie Integracji Sensorycznej
wygląda jak zabawa, ale jest to zabawa „naukowa”, poprzez którą układ nerwowy i
mózg uczą się właściwego reagowania na bodźce zewnętrzne. Atmosfera zabawy
sprzyja zaangażowaniu dziecka w aktywności oraz osiąganiu większych i szybszych
postępów.
W kwietniu w naszej siedzibie
odbyły się „Warsztaty Wielkanocne” w
ramach zajęć grupowych, które zostały sfinansowane
przez Urząd Miasta (z Projektu ”Po
Jasnej Stronie Zycia”), podczas których powstawały piękne,
wiosenno-wielkanocne prace naszych podopiecznych. W tym projekcie górowała
przede wszystkim artterapia. Działania prowadzone w arteterapii polegają na
wykorzystywaniu terapeutycznych właściwości sztuki w praktyce. Jest to wysoce
efektywne w osiąganiu psychofizjologicznej relaksacji i równowagi emocjonalnej.
Terapia przez sztukę polega na
ukazywaniu pozytywnych, radosnych stron życia – zapobiega pesymizmowi i
postawie negacji, a także rozprasza poczucie beznadziejności życia.
W maju w Parku im. Powstańców
Wielkopolskich 1918-1919 odbyły się zajęcia gimnastyczne prowadzone przez
terapeutkę SI w ramach projektu „Sport w Jasnym Horyzoncie”, które
finansowane były przez Urząd Miasta. Były to zajęcia ogólnorozwojowe, oparte o
różnorodne zabawy ruchowe. Trenerka podczas zajęć sportowych na świeżym
powietrzu stworzyła motywującą i radosną atmosferę, która sprzyja polubieniu
aktywnego spędzania czasu zarówno przez naszych podopiecznych jak i ich rodziców.
W lipcu ruszyły „Wakacje Letnie z Jasnym Horyzontem”,
które odbywały się w Śremskim Ośrodku Kultury w Śremie w okresie wakacyjnym.
Projekt został sfinansowany przez Urząd Miasta oraz częściowo przez PCPR w
Śremie. Podczas tego projektu realizowana była terapia i wspomaganie rozwoju
dziecka oparta na metodzie Weroniki Sherborne. Podczas zajęć tą metodą dziecko
poznaje swoje ciało i przestrzeń, która je otacza, spotyka w niej drugiego
człowieka oraz uczy się współpracy. Projekt ten stwarzał również możliwość
wykorzystania również artterapii – szerokiego wachlarza możliwości począwszy od
różnego rodzaju prac plastycznych, poprzez śpiew i taniec ocierając się nawet o
kuchnię, a skończywszy na bajkoterapii.
Uczestnicy projektu mogli skorzystać także z takich atrakcji jak:
Uczestnicy projektu mogli skorzystać także z takich atrakcji jak:
· Jednodniowa wycieczka do Poznańskiego ZOO oraz do Parku Linowego na terenie Starego ZOO;
· Wyjście na film „ Iniemamocni II” do Kinoteatru Słonko;
· Wyjście na kręgle;
· Zajęcia sportowe w Parku Odlewników prowadzone przez Śremski Sport;
· Podchody nad Wartą;
· Warsztaty z Magi;
· Origami;
· Balik;
· Wspólne przygotowanie posiłków np. sałatki owocowe;
· Terapia dotyku i zmysłów za pomocą różnych przypraw i artykułów spożywczych;
· Spotkanie z Policjantem, na którym poruszono dwa tematy:
1. Zagrożenia internetowe;
2. Używki;
· Zajęcia sensoplastyczne oparte na metodzie knilów.
Projekt ”Za Horyzontem" zakładał natomiast
indywidualne zajęcia behawioralno-sensoryczne o charakterze terapeutycznym, w
których uczestniczyły dzieci przy jednocześnie prowadzonej konsultacji z
rodzicem. Terapia behawioralna to sposób kształtowania zachowań. Ta terapia miała
na celu zarówno przyswajanie nowych zachowań, jak i usuwanie utrwalonych
zachowań, które są niekorzystne.
Natomiast poprawa integracji sensorycznej przekładała się na poprawę percepcji słuchowej, wzrokowej, koordynacji ruchowej, planowania ruchu, poprawa rozwoju ruchowego, uczenia się jak również zachowania.
Natomiast poprawa integracji sensorycznej przekładała się na poprawę percepcji słuchowej, wzrokowej, koordynacji ruchowej, planowania ruchu, poprawa rozwoju ruchowego, uczenia się jak również zachowania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz zostanie opublikowany po zatwierdzeniu :)